Bergepanther Ausf.A

Igasugune militaartehnika
Vasta
Kasutaja avatar
vaoinas
Postitusi: 72
Liitunud: 3. 05. 2023 17:00
Elukoht: Tallinn
Asukoht: Kalamaja
Kontakt:

Bergepanther Ausf.A

Postitus Postitas vaoinas »

Teeme siis uue karbi lahti.

Seekord on mudeliks Bergepanther Ausf.A. Tuleb ta Takom'i karbist ja on täis-sisuga. Lisaks on temale
MasterClub'i metallroomikud, Voyager'i etsid ning mingil hetkel ilmusid ka T-Rex Studio pingutusrattad sinna karpi.

Vajadus Bergepanther'i taolise masina järgi tekkis Tiigri ja Pantri ilmumisega, sest seni selleks
otstarbeks kasutatud 18-tonnised FAMO'd ei saanud enam eriti hästi nii raskete masinate evakueerimisega hakkama.
Esimesed Bergepantheri'd olid Panther Ausf.D baasil ilma tornita kerel, kus torniava kaeti lihtsalt ümmarguse lehtmetallist
luugiga. Neid toodeti 1943. aasta suvel umbes 40 tuuri M.A.N'i ja Henscheli poolt. Lisaks ehitas Siebert 1944-1945 olemasolevatest
Panther Ausf.D-dest Bergepanther Ausf.D-ks ümber 61 masinat.

Bergepanther Ausf.A oli aga juba algusest peale selleks otstarbeks loodud masin Panther Ausf.A baasil, millel oli vastavalt
selleks kohandatud soomuskorpus suure nelinurkse avaga selle lael. Sellele olid ette nähtud kinnituspunktid 40-tonnise vintsi ning laia saha jaoks.
Vintsiosa kattis kastikujuline kate - Ladebrücke ja küljele oli ettenähtud koht kokkupandava kraana jaoks. Esimese prototüübi valmistas
Henschel, kes saatis selle M.A.N'ile katsetamiseks ja edasiseks täiendamiseks. See oli varustatud vintsiga ning ainus, mida fotodel on näha
2cm KwK38 kahuriga. Tolle masina peal prooviti erinevaid modifikatsioone ja see jäi Bergepantherite katseplatvormiks M.A.N'i juurde sõja lõpuni.

Bergepanther Ausf.A tellimused said Henschel, Daimler Benz ning Demag. Neist Henschel ja Daimler-Benz valmistasid kumbki u. 40 masinat
ning Demag pani 1944. a aprillist oktoobrini kokku 123 Bergepantherit. Kõik need olid vastava Bergepanther'i kerega st. ühtki neist ei ehitatud ümber olemasolevast tankist. Kõik nad olid ka vintsi- ja saha valmidusega, kuid kuna 40-tonniste vintside tarnimisega oli suuri raskusi, siis vintsi ja sahaga saivad varustatud vaid paarkümmend Demag'i kokku pandud Bergepanther Ausf.A'd.

Takom'i karbis - nagu kaanelt lugeda võib - on saha ja vintsiga varustatud Demag'i valmistatud Bergepanther. M.A.N'i või Daimler-Benz'i Bergepantheri
puhul tuleks detailide asetuse osas muudatusi teha ning vints ja sahk ära jätta, kuid raske on ette kujutada Bergepantheri huvilist mudelisti,
kes seda teeks. Bergepantherit pakub ka Meng, ning tema karbist saab kokku panna tolle Henscheli valmistatud prototüübi, mis
M.A.N'ile katsetamiseks läks.

Bergepantherite kohta on Missing-Lynx foorumisse palju tänuväärt infot Hilary Louis Doyle ja Nacho Roces'e poolt üles pandud, millele ka siin
ülal tuginetud on:
https://www.tapatalk.com/groups/missing ... 58057.html


Edasi mudeli juurde.
Eriti palju karpe siin seekord ei ole:

Pilt


Ja kogu koostamine on senini olnud väga sarnane paari aasta tagusele sama valmistaja Panther Ausf.D'le:

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt


Külma närvi,
ja jääge meiega!

Kristjan
Kasutaja avatar
vaoinas
Postitusi: 72
Liitunud: 3. 05. 2023 17:00
Elukoht: Tallinn
Asukoht: Kalamaja
Kontakt:

Re: Bergepanther Ausf.A

Postitus Postitas vaoinas »

Esimene ots interjöörist on ära värvitud ja alusvann koos.
Värviskeemis lähtusin otseselt Takom'i antud juhendist - põrand punane ja ülalt saksa Dunkelgelb.

Internetis on olnud ohtralt diskussiooni Bergepantheri interjööri värviskeemi teemal -
eriti, et kas vintsisektsioon oli värvitud mingi heledama tooniga, või jäetud krundipunaseks.
Panzertracts annab siiski mõned veenvad sisemuse pildid sellest M.A.N'i poolt koostatud katsebergepantherist,
millelt on näha, et heledat tooni see vintsisektsioon seest oli ja on seal ka näha teravapiiriline
värviüleminek põranda osas. Mulle seesugune skeem täitsa meeldib ka, nõnda, et rohkem pead sellega ei vaevanud.

Pilt

Pilt


Siin on ka küljed torsioonvarrastega:

Pilt


Seekord läks torsioonvarraste põrandaavadest läbiajamisega ja külgede ning põhja ühendamisega
kuidagi ladusamalt kui viimatisest Pantri koostamisest mäletan. Vaevalt, et oskused paranenud on - küllap lihtsalt joppas.

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt


Häid jõule kõigile!
Kristjan
Kasutaja avatar
vaoinas
Postitusi: 72
Liitunud: 3. 05. 2023 17:00
Elukoht: Tallinn
Asukoht: Kalamaja
Kontakt:

Re: Bergepanther Ausf.A

Postitus Postitas vaoinas »

Järgmine ports materjali on külge saanud.

Tuleseina salongipoolsel küljel vedasin seekord paar traati rohkem, kui Pantri
puhul sai. Sang ja hoovad seal on asendatud käepärase messinguga, aga ega seda siit
ei näe, sest need on juba värvi all.

Pilt


Mootoriruumi pikivaheseinad koos kütusepaakidega on ka seekordses portsus.
Vasakpoolsele kütusepaagile (pildil alumine) tekitasin alumisele küljele kaarekujulise sisselõike,
sest see ei taha muidu amortisaatori tõttu omale kohale ära mahtuda.
See on vist üks neid väheseid asju, kus Takom'i pantri komplektid iseendaga konfliktis veidi on.

Pilt


Enne, kui pikivaheseinad sisse said, tuli pingutusratta mehhanismid
õigesse asendisse liimida. Algselt on nad liikuvad, Aga soomuskorpuse tagaseina najal saab nad õigesse
asendisse sättida ja siis liimitilgaga fikseerida.

Pilt

Pilt


Kellade läksid Takomi dekaalid.
Muus osas mudisin vähe ka seda kelladeplokki pisut paremaks.

Pilt


Edenemise huvides panin õõtshoovad külge ning rattad ka kokku
Selline ta siis mul praegu on:

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt


Olge terved!
Kristjan
Kasutaja avatar
vaoinas
Postitusi: 72
Liitunud: 3. 05. 2023 17:00
Elukoht: Tallinn
Asukoht: Kalamaja
Kontakt:

Re: Bergepanther Ausf.A

Postitus Postitas vaoinas »

Nii, järgmisena võtsin ette mootori.

Takom'i Maybach HL230 P30 on siin väga mõnusasti ära liigendatud ja sellest saab
ka otse karbist väga detailse pisikese asja. Siiski ei suutnud siin vastu panna kiusatusele
ka mõni traat siia sinna lisada. Ainuke asi, mille välja täitsa vahetasin, oli mootori sabapoolses
otsas olev plaat kettülekandega. Mul on varuks RFM'i Tiigri karp ja selle detaili kloonisin
omale sealt. Selle sobitamisega Takomi mootori külge oli küll omajagu tegemist, aga vist sai enamvähem.

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt


Ja niipalju käib see värvimiseks veel laiali.
Pildil on veel paake ja voolikuid, mida loodan
ühes mootoriga ära värvida.

Pilt


Külma närvi ja
jääge meiega!

Kristjan
Kasutaja avatar
vaoinas
Postitusi: 72
Liitunud: 3. 05. 2023 17:00
Elukoht: Tallinn
Asukoht: Kalamaja
Kontakt:

Re: Bergepanther Ausf.A

Postitus Postitas vaoinas »

Mootor pole ikka veel värvi alla jõudnud, sest otsustasin õhufiltrite puhul vaadata
pisut ringi ning tellisin endale lõpuks RFM'i Maybach HL230 mootori komplekti, mille reste
nad lahkelt eraldi komplektina pakendavad. Sel puhul on pisut kummaline, et miks Takom seda ei tee,
sest nemad on oma mootori detailid ühte resti ära mahutanud sellal, kui RFM'il on need kolmes restis
laiali ja tolle mootori komplektiga saab kaasa ka muidu Pantri juurde käivaid pudinaid.

Tegin küll õhufiltri detailidest vormid ja kloonisi eraldi detailid, aga otsustasin siin
praegu plastist originaalid ära rakendada, sest plastiga on veits lihtsam toimetada, kui EPO'ga

Pilt

Pilt

Pilt


Seejärel aga läks tähelepanu natuke uitama, sest mõte ka too RFM'i mootor võrdluseks Takomi oma
kõrvale panna tundus päris ahvatlev. Nõnda lõin talle noa sisse ja nüüd saate seda
Maybachi mootorit ka RFM'i esitluses näha.

RFM'i kõige silmapaistvam erinevus Takom'iga võrreldes on see, et mootoriplokk on tervelt 2mm lühem.
Ülejäänu - laius ja kõrgus - jällegi enamvähem klapivad Takom'iga. Detaile võrreldes on RFM karburaatorite osa palju
detailsemalt välja mudeldanud, muude detailide puhul on kord Vestmann peal ja Piibeleht all ning siis jälle vastupidi.
RFM annab mõningaid pisemaid voolikuid plastis kaasa, mida Takom ei tee, aga need on pigem jämedavõitu
ning mõistlik traadi vastu vahetada.

Mõlemast saab ilusad 1:35 mootorid, kuid üldiselt on Takom'i lähenemine mulle siiski meelepärasem
ning detailid tunduvad fotodega kõrvutades veenvamad. Klapikambrikaaned ja väljalasketorustik on
need kohad, kus Takom on selgelt RFM'ist üle.


Toda RFM'i mootorit tehes sai karburaatorite hoovastik seekord üsna veenev, sest leidsin internetist päris hea
pildigaleriiga Maybach'i mootori restaureemislehe, millest lähtuda:
https://www.armytech.com/panther_maybac ... _overhaul/

Pilt


Ja siin on kaks mootorit kõrvuti:

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt


Ega ma veel täpselt tea, mis ma temaga peale hakkan,
aga igasuguste torude otsad puurisin etteruttavalt tühjaks juhuks, kui
seda õnnestub mõne mudeli juures tulevikus eraldiseisvana eksponeerida.


Külma närvi ja
jääge meiega!

Kristjan
Viimati muutis vaoinas, 25. 02. 2025 12:13, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Ivar S.
Postitusi: 111
Liitunud: 8. 08. 2022 12:37
Elukoht: Lääne-Virumaa

Re: Bergepanther Ausf.A

Postitus Postitas Ivar S. »

Niimoodi piltide pealt - hall mootor näeb minu meelest mõnevõrra parem välja kui kollane.
Kasutaja avatar
vaoinas
Postitusi: 72
Liitunud: 3. 05. 2023 17:00
Elukoht: Tallinn
Asukoht: Kalamaja
Kontakt:

Re: Bergepanther Ausf.A

Postitus Postitas vaoinas »

Ivar S. kirjutas: 25. 02. 2025 1:03 Niimoodi piltide pealt - hall mootor näeb minu meelest mõnevõrra parem välja kui kollane.
Jep, mulle ka.
Hall ongi tekstis mainitud Takom'i toode,
Kasutaja avatar
vaoinas
Postitusi: 72
Liitunud: 3. 05. 2023 17:00
Elukoht: Tallinn
Asukoht: Kalamaja
Kontakt:

Re: Bergepanther Ausf.A

Postitus Postitas vaoinas »

Nii, üks neist on nüüd värvitud. Ma kahte paralleelselt tegema ei hakanud, sest
esiteks pole teise mootoriga praegu üldse kiiret ja kaht koos tehes poleks tänaseks ka valmis jõudnud.

Siuke sai siis seekord:

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt


Külma närvi ja
jääge meiega!

Kristjan
Kasutaja avatar
Ivar S.
Postitusi: 111
Liitunud: 8. 08. 2022 12:37
Elukoht: Lääne-Virumaa

Re: Bergepanther Ausf.A

Postitus Postitas Ivar S. »

Käima ka läheb? 😀
Kasutaja avatar
vaoinas
Postitusi: 72
Liitunud: 3. 05. 2023 17:00
Elukoht: Tallinn
Asukoht: Kalamaja
Kontakt:

Re: Bergepanther Ausf.A

Postitus Postitas vaoinas »

Ivar S. kirjutas: 5. 03. 2025 12:00 Käima ka läheb? 😀
Õli sisse panna ja küll ta ikka läheb :)

Aga mootor on nüüd sisse topitud.
Läks küll üsna tihedalt aga mahutamisega mingeid ekstsesse ei olnud.
Küll tuleb hoolega läbi mõelda, mis voolikud ja võllid mis järjekorras külge panna
vahetult enne mootori paigale istutamist ning pärast seda.

Õhufiltrid istuvad peal nö kuivalt ja on eemaldatavad.

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt


Ja nagu näha, on ka roomik alla ilmunud. 3D-prinditud pingutusrattad ei taha laiuse poolest
MasterClubi roomikuharjade vahele küll hästi ära mahtuda, seega selles osas tuleb veel tööd teha.

Pilt

Pilt

Pilt


Olge terved!
Kristjan
Kasutaja avatar
vaoinas
Postitusi: 72
Liitunud: 3. 05. 2023 17:00
Elukoht: Tallinn
Asukoht: Kalamaja
Kontakt:

Re: Bergepanther Ausf.A

Postitus Postitas vaoinas »

Nii, järgmine ports kraami on küljes.
Seekord siis peamiselt sponsoonide põhjad ning juhitagune vahesein,

Juhikoha seljataha tuli veel paar lisaistmeid.
Vaheseinal on ka vintsi juhtimiseks ettenähtud hoovad

Pilt


Vintsisektsiooni lisasin seinalt kauni kaarega alla tulevad voolikud,
mis kinnituvad käigukasti külge. Teiselt otsa pidi peaks need liikuma läbi tuleseina mootorisektsiooni,
aga jätsin selle osa tegemata, kuna see jääb niikuinii sponsoonile paigutuva kütusepaagi varju.

Pilt


Pingutusratast hööveldasin lihvimispulgaga mõlemalt poolt ja nüüd istub
see roomikuharjade vahele märksa paremini.
Selline ta siis praegu mul on:

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt


Külma närvi ja
jääge meiega!

Kristjan
Kasutaja avatar
vaoinas
Postitusi: 72
Liitunud: 3. 05. 2023 17:00
Elukoht: Tallinn
Asukoht: Kalamaja
Kontakt:

Re: Bergepanther Ausf.A

Postitus Postitas vaoinas »

Selle korraga on nüüd sponsoonide pealne ära sisustatud - kütusepaagid, akud ja elektrikraam.

Kütusepaakidel on Takom jätnud tagumistele külgedele koledad
augud, mille ma stüreeniga ära täitsin - lihtsalt et ilus oleks vaadata seni, kuni veel
ülemist osa peal ei ole.

Juhi kõrval olev elektriasjanduse peapaneel tingis aga kõvasti peamurdmist. Et Pantril jäi ta
põranda alla, siis tookord sellega end palju ei vaevanud, aga Bergepantheril on see
väga nähtavasse kohta tõstetud. Päris umbes neid juhtmeid sinna vedada ei tahtnud, seega
roidasin mööda internetti nädalapäevad ringi ja otsisin mõnd selgemat pilti sellest seadmestikust.
Lõpuks sattusin Wheatcroft Collectioni Facebooki lehel ühele sel paneelil olevale seadmele,
millel oli elektriühendusskeem näha ja selle järgi katsusin need juhtmed kuidagi loogilist
pidi sinna ühendada.

Pilt


Muus osas on sisemuse küljed nüüd kraami tihedalt täis.

Pilt

Pilt

Pilt


Ja selline on vähe üldisem pilt mudelist:

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt


Katsun selle homme Protosse ka kaasa vedada, seega,
kes sinna tuleb, saab silma peale visata.

Kristjan
Vasta