GAZ 13 baasil vähelevinud autod
-
- Postitusi: 305
- Liitunud: 22. 06. 2007 5:23
- Asukoht: Tartu
- Kontakt:
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Suur tänu, Enkus. See ongi leht, kus ma Gaz14/RAF-3920 pilte nägin.
Huvitav, et just Rafi tehas ehitas neid universaale.
Huvitav, et just Rafi tehas ehitas neid universaale.
uus või vana pea asi, et see mini on.
"miniest"
"miniest"
- enkus
- Postitusi: 704
- Liitunud: 19. 01. 2007 9:56
- Elukoht: Tallinn
- Asukoht: Tallinn
- Kontakt:
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Kuna vaikselt tegeleme Denisovetsi lehe tõlkimise ja mõne aja pärast ka eesti keeles netti üles riputamisega, siis GAZ-14 tekstiversioon:
ГАЗ-14 „Tšaika“ („Чайка“)
Seeriatoodetud auto ГАЗ-14 „Tšaika“ (1977-1988).
„Tšaika“ esimesed variandid meenutasid kangesti Ameerika maanteeristlejaid – foto 1. Seeriatootmisse aga läks rangem ja nooblim variant –1977. aasta oktoobris valmistati neid esimene tööstuslik partii. Sellega tegeles PAMS (ПАМС) – GAZ-i väikeste seeriate tootmise osakond. Aasta jooksul lasti välja umbes sadakond sõidukit, peamiselt klassikalised esindussedaanid. Faktiliselt oli ГАЗ-14 valitsusliikmete „ЗИЛ“ autode „väiksem vend“, seetõttu olid väljalastavad variandid paljuski sarnased – samamoodi oli olemas sanitaarvariant, samamoodi toodeti lahtisi autosid.
ГАЗ-14 tootmine lõpetati üllatavatel motiividel – 1988. aastal tuli välja NLKP Keskkomitee kuulus otsus privileegide vastu võitlemise kohta. Selle alusel keelati kõigepealt „Tšaikade“ kasutamine (asendades need „Volgaga“ („Волга“) ГАЗ-3102), seejärel aga võeti Tšaika üldse tootmisest maha. Ja see polnud mitte lihtsalt tootmise lõpetamine, vaid hävitati kogu tehnoloogiline seadmestik, töödokumentatsioon, koosteliinid, kerematriitsid ja nii edasi. Kogu autotööstuse ajaloos on olnud ainult üks selline juhtum! 1996. aastal tehti tehase juhatusele ettepanek „Tšaika“ tootmine uuesti käima panna, aga siis polnud enam praktiliselt mitte midagi järele jäänud ja mudeli uuesti väljatöötamine oli majanduslikult ebaotstarbekas. Nii jäigi „Tšaika“ uuestisünd olemata.
On huvitav märkida, et ГАЗ-14 oli tehase esimene mudel, mis oli ohtralt igasuguse elektrilise ja elektroonilise seadmestikuga varustatud. Elektrilised klaasitõstjad, individuaalne automaatne kütte- ja ventilatsioonisüsteem, õhukogurite katete elektromehaaniline ajam, elektroonne süüde – ja selliseid uuendusi oli veel.
ГАЗ-14-05 „Tšaika“ („Чайка“)
Arvatakse, et lahtine auto ГАЗ-14-05 loodi vastu tulles sõjaväelaste soovidele, kes vajasid spetsiaalseid autosid oma ringkondades paraadide juhtimiseks, kellele aga ametikoha alusel ei olnud juba toodetavaid lahtisi ЗИЛ-e ette nähtud.
Kogu tootmisperioodi jooksul (1982-1988) lasti välja kõigest 15 autot ГАЗ-14-05. Kõige esimest neist, katseeksemplari hoitakse praegu Gorkovski Autotehase (Горьковский автозавод) muuseumis (fotol paremal). Ülejäänud neliteist eksemplari on saatus üle ilma laiali paisanud – näiteks on teada, et üks selline auto kingiti omal ajal Fidel Castrole. Veel kaks „Tšaikat“ leiti 1995. aastal Tbilisist ja toodi Moskvasse Suure Isamaasõja veteranide paraadil osalema. Kahte aga kasutatakse praegu Kiievis.
Esmajärjekorras erines lahtine auto sedaanist paljude kohalike tugevduselementide poolest, millega püüti kompenseerida katuse puudumisest tulenevat jäikuse vähenemist. Lisaks sellele loobusid auto väljatöötajad mahapööratavate seljatugedega keskmistest istmetest ja kasutasid keeruka hüdromehaanilise katusemehhanismi asemel lihtsamat „katvat“ süsteemi. See koosnes metalltorudest karkassist ja sellel käsitsi kinnitatavast kattest. Kangas kinnitati servadest trukkide, rihmade ja klambritega kere külge. Kate moodustas esiistmete kohal katuse, eemaldatavast keskmisest seisukohast alates aga hakkas allapoole laskuma, nii et profiilis oli auto pikapi moodi. Rohkemat polnudki vaja – katus oli mõeldud ainult sõiduki profülaktilise tehnohoolduse ajaks selle hoiul seismise käigus.
Muus osas aga ei erinenud ГАЗ-14-05 baassedaanist peaaegu mitte millegagi – sama kolmeastmeline planetaarne automaatkäigukast, mis töötas koos hüdrotrafoga, sama 220-hobujõuline ja 5,5-liitrine V-kujulise silindrite paigutusega 8-silindriline mootor. (Sulgudes märgime, et Kiievi „Tšaikad“, mis on kujutatud ülemistel fotodel, olid 90-ndate aastate alguses teistsuguse varustusega – tavaliste 8-silindriliste asemel kasutati neis 130-hobujõulisi 2,3-liitriseid nelja silindriga mootoreid ЗМЗ-4062 mudelilt ГАЗ-3110.)
Ja lõpuks ka selle auto erivarustuse kohta: lisaks mikrofonihoidikule (see kinnitus istme seljatoele ja asendas peatoe) oli salongis ka spetsiaalne käsipuu, et komandöril oleks liikumise ajal mugavam seista. Tagaistmete massiivsetesse käetugedesse olid lisaks traditsioonilistele tuhatoosidele ehitatud veel raadiovastuvõtja ja magnetofoni juhtseadised – midagi sarnast kaasaegsetele kaugjuhtimispultidele. Samuti kuulusid „lisavarustuse“ hulka kaks antenni tagumistel poritiibadel ja kaks lipuvarrast eesmistel.
Auto mõõtmed (pikkus / laius / kõrgus), mm: ilma kangast katuseta 6114 / 2020 / 1510; koos kangast katusega 6114 / 2020 / 1525.
Teljevahe, mm: 3450.
РАФ-3920/ГАЗ-14 „Tšaika“ („Чайка“)
Universaalkerega meditsiinilisi autosid hakati ГАЗ-14 baasil valmistama RAF tehases pärast seda, kui „Tšaika“ ГАЗ-13 tootmine lõpetati. On märkimisväärne, et uuele sõidukile anti indeks juba uue standardi järgi – РАФ-3920.
Selliseid autosid tehti ainult viis eksemplari, kusjuures üks neist värviti valgeks ja saadeti Kuubasse Fidel Castro valitsusele. Ülejäänud sõidukid värviti mustaks.
ГАЗ-14 „Tšaika“ („Чайка“)
Seeriatoodetud auto ГАЗ-14 „Tšaika“ (1977-1988).
„Tšaika“ esimesed variandid meenutasid kangesti Ameerika maanteeristlejaid – foto 1. Seeriatootmisse aga läks rangem ja nooblim variant –1977. aasta oktoobris valmistati neid esimene tööstuslik partii. Sellega tegeles PAMS (ПАМС) – GAZ-i väikeste seeriate tootmise osakond. Aasta jooksul lasti välja umbes sadakond sõidukit, peamiselt klassikalised esindussedaanid. Faktiliselt oli ГАЗ-14 valitsusliikmete „ЗИЛ“ autode „väiksem vend“, seetõttu olid väljalastavad variandid paljuski sarnased – samamoodi oli olemas sanitaarvariant, samamoodi toodeti lahtisi autosid.
ГАЗ-14 tootmine lõpetati üllatavatel motiividel – 1988. aastal tuli välja NLKP Keskkomitee kuulus otsus privileegide vastu võitlemise kohta. Selle alusel keelati kõigepealt „Tšaikade“ kasutamine (asendades need „Volgaga“ („Волга“) ГАЗ-3102), seejärel aga võeti Tšaika üldse tootmisest maha. Ja see polnud mitte lihtsalt tootmise lõpetamine, vaid hävitati kogu tehnoloogiline seadmestik, töödokumentatsioon, koosteliinid, kerematriitsid ja nii edasi. Kogu autotööstuse ajaloos on olnud ainult üks selline juhtum! 1996. aastal tehti tehase juhatusele ettepanek „Tšaika“ tootmine uuesti käima panna, aga siis polnud enam praktiliselt mitte midagi järele jäänud ja mudeli uuesti väljatöötamine oli majanduslikult ebaotstarbekas. Nii jäigi „Tšaika“ uuestisünd olemata.
On huvitav märkida, et ГАЗ-14 oli tehase esimene mudel, mis oli ohtralt igasuguse elektrilise ja elektroonilise seadmestikuga varustatud. Elektrilised klaasitõstjad, individuaalne automaatne kütte- ja ventilatsioonisüsteem, õhukogurite katete elektromehaaniline ajam, elektroonne süüde – ja selliseid uuendusi oli veel.
ГАЗ-14-05 „Tšaika“ („Чайка“)
Arvatakse, et lahtine auto ГАЗ-14-05 loodi vastu tulles sõjaväelaste soovidele, kes vajasid spetsiaalseid autosid oma ringkondades paraadide juhtimiseks, kellele aga ametikoha alusel ei olnud juba toodetavaid lahtisi ЗИЛ-e ette nähtud.
Kogu tootmisperioodi jooksul (1982-1988) lasti välja kõigest 15 autot ГАЗ-14-05. Kõige esimest neist, katseeksemplari hoitakse praegu Gorkovski Autotehase (Горьковский автозавод) muuseumis (fotol paremal). Ülejäänud neliteist eksemplari on saatus üle ilma laiali paisanud – näiteks on teada, et üks selline auto kingiti omal ajal Fidel Castrole. Veel kaks „Tšaikat“ leiti 1995. aastal Tbilisist ja toodi Moskvasse Suure Isamaasõja veteranide paraadil osalema. Kahte aga kasutatakse praegu Kiievis.
Esmajärjekorras erines lahtine auto sedaanist paljude kohalike tugevduselementide poolest, millega püüti kompenseerida katuse puudumisest tulenevat jäikuse vähenemist. Lisaks sellele loobusid auto väljatöötajad mahapööratavate seljatugedega keskmistest istmetest ja kasutasid keeruka hüdromehaanilise katusemehhanismi asemel lihtsamat „katvat“ süsteemi. See koosnes metalltorudest karkassist ja sellel käsitsi kinnitatavast kattest. Kangas kinnitati servadest trukkide, rihmade ja klambritega kere külge. Kate moodustas esiistmete kohal katuse, eemaldatavast keskmisest seisukohast alates aga hakkas allapoole laskuma, nii et profiilis oli auto pikapi moodi. Rohkemat polnudki vaja – katus oli mõeldud ainult sõiduki profülaktilise tehnohoolduse ajaks selle hoiul seismise käigus.
Muus osas aga ei erinenud ГАЗ-14-05 baassedaanist peaaegu mitte millegagi – sama kolmeastmeline planetaarne automaatkäigukast, mis töötas koos hüdrotrafoga, sama 220-hobujõuline ja 5,5-liitrine V-kujulise silindrite paigutusega 8-silindriline mootor. (Sulgudes märgime, et Kiievi „Tšaikad“, mis on kujutatud ülemistel fotodel, olid 90-ndate aastate alguses teistsuguse varustusega – tavaliste 8-silindriliste asemel kasutati neis 130-hobujõulisi 2,3-liitriseid nelja silindriga mootoreid ЗМЗ-4062 mudelilt ГАЗ-3110.)
Ja lõpuks ka selle auto erivarustuse kohta: lisaks mikrofonihoidikule (see kinnitus istme seljatoele ja asendas peatoe) oli salongis ka spetsiaalne käsipuu, et komandöril oleks liikumise ajal mugavam seista. Tagaistmete massiivsetesse käetugedesse olid lisaks traditsioonilistele tuhatoosidele ehitatud veel raadiovastuvõtja ja magnetofoni juhtseadised – midagi sarnast kaasaegsetele kaugjuhtimispultidele. Samuti kuulusid „lisavarustuse“ hulka kaks antenni tagumistel poritiibadel ja kaks lipuvarrast eesmistel.
Auto mõõtmed (pikkus / laius / kõrgus), mm: ilma kangast katuseta 6114 / 2020 / 1510; koos kangast katusega 6114 / 2020 / 1525.
Teljevahe, mm: 3450.
РАФ-3920/ГАЗ-14 „Tšaika“ („Чайка“)
Universaalkerega meditsiinilisi autosid hakati ГАЗ-14 baasil valmistama RAF tehases pärast seda, kui „Tšaika“ ГАЗ-13 tootmine lõpetati. On märkimisväärne, et uuele sõidukile anti indeks juba uue standardi järgi – РАФ-3920.
Selliseid autosid tehti ainult viis eksemplari, kusjuures üks neist värviti valgeks ja saadeti Kuubasse Fidel Castro valitsusele. Ülejäänud sõidukid värviti mustaks.
- silverykssilm
- Postitusi: 1811
- Liitunud: 28. 12. 2005 19:31
- Asukoht: Saue
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Veel paar pilti.Pealtnäha üsna tavalised,aga siiski väikesed erinevused.Peeglid "vales" kohas ja esimesel kaitseraual lisatuled mida pole enne kohanud.Tuli minule ka üllatusena see, et neid autosi on kasutatud ka taksodena meie põhjanaabrite juures...
FORD - Found On Road Ded ....mina isiklikult seda arvamust ei jaga..
- silverykssilm
- Postitusi: 1811
- Liitunud: 28. 12. 2005 19:31
- Asukoht: Saue
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Veel üks huvitav variant sellelt lingilt ;
http://www.tehimpex.kiev.ua/articleview.php?id=480
http://www.tehimpex.kiev.ua/articleview.php?id=480
FORD - Found On Road Ded ....mina isiklikult seda arvamust ei jaga..
- silverykssilm
- Postitusi: 1811
- Liitunud: 28. 12. 2005 19:31
- Asukoht: Saue
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Lihtsalt kaks huvitavat pilti meie enda kodumaa pinnalt .Tähele tasub panna ühte neist tsaikadest, millel antenn vähekese teises kohas.Teadjamad teadsid rääkida, et sellega võis isegi härra Karl Vaino isiklikult sõita .See üks tsaika siis spets sidepidamis varustusega vist olnud.
FORD - Found On Road Ded ....mina isiklikult seda arvamust ei jaga..
- silverykssilm
- Postitusi: 1811
- Liitunud: 28. 12. 2005 19:31
- Asukoht: Saue
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Lisan veel ühe pildi.Kas teadjamad oskavad öleda, millega kodanik pildil täpselt tegeleb ?
Muideks , see kajakas kajaka kapotil olevat olnud täitsa reaalne asi.See kajakas oli olnud mingisugustel kõige kõige esimestel küljes.Samas pidi jällegi olema tegemist nii rariteetse asjaga, et isegi selle vidina täpseid jooniseid vist enam pole.
Muideks , see kajakas kajaka kapotil olevat olnud täitsa reaalne asi.See kajakas oli olnud mingisugustel kõige kõige esimestel küljes.Samas pidi jällegi olema tegemist nii rariteetse asjaga, et isegi selle vidina täpseid jooniseid vist enam pole.
FORD - Found On Road Ded ....mina isiklikult seda arvamust ei jaga..
-
- Postitusi: 18
- Liitunud: 13. 12. 2006 19:10
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
[quote="silverykssilm"]Lisan veel ühe pildi.Kas teadjamad oskavad öleda, millega kodanik pildil täpselt tegeleb ?[/quote]
Pakun, et kodanik teeb "pakasuuhhat". Töölavastus pildistamise tarbeks.
Pakun, et kodanik teeb "pakasuuhhat". Töölavastus pildistamise tarbeks.
- silverykssilm
- Postitusi: 1811
- Liitunud: 28. 12. 2005 19:31
- Asukoht: Saue
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Sellelt lingit veel veidi infot antud autode kohta.Ühes lauses käib läbi jutt ka Tereshkova tshaika-st.Seal ära mainitud, et see auto oli valge.Seda tean isegi. Aga mis värvi sisu oli? Üks kodanik on väitnud, et Tereshkova tshaika sisu oli punane.Kust ta selle info võttis, pole minul õrna aimugi. Samas ei ole ma ka ühtegi konkreetset pilti selle Tereshkova tshaika kohta leidnud.
http://forums.aaca.org/f169/gaz-13-chai ... 79031.html
http://forums.aaca.org/f169/gaz-13-chai ... 79031.html
FORD - Found On Road Ded ....mina isiklikult seda arvamust ei jaga..
- silverykssilm
- Postitusi: 1811
- Liitunud: 28. 12. 2005 19:31
- Asukoht: Saue
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Veel üks huvitav variant GAZ 13-st.Üliharuldase kajakaga kapotil ? ;
FORD - Found On Road Ded ....mina isiklikult seda arvamust ei jaga..
- silverykssilm
- Postitusi: 1811
- Liitunud: 28. 12. 2005 19:31
- Asukoht: Saue
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Siit veel infot ja mõned pildid.Kuna minu vene keel on väga kasin , siis sellest artiklist ma suurt muhvigi aru ei saanud;
http://dravto.ru/index/0-46
http://dravto.ru/index/0-46
FORD - Found On Road Ded ....mina isiklikult seda arvamust ei jaga..
- silverykssilm
- Postitusi: 1811
- Liitunud: 28. 12. 2005 19:31
- Asukoht: Saue
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Kolmsada aastat vahepeal mööda läinud ja leidsin jälle midagi huvitavat.Millega tegemist ?
Pilt antud leheküljel kõige alumine;
http://www.tehimpex.kiev.ua/articleview.php?id=480
Pilt antud leheküljel kõige alumine;
http://www.tehimpex.kiev.ua/articleview.php?id=480
FORD - Found On Road Ded ....mina isiklikult seda arvamust ei jaga..
-
- Postitusi: 190
- Liitunud: 29. 12. 2005 11:49
- Elukoht: Hiiumaa
- Asukoht: Hiiumaa
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Kiri all ütleb, et see eriteenistuse limusiin, all väljaspool kabiini sõitjatele astmelauad ja katusel käepidemed.
-
- Postitusi: 192
- Liitunud: 6. 09. 2007 12:55
- Asukoht: Tallinn
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
See Tsaika pilt, tundub, et on tehtud poolas või kuskis endises sotsmaal ja tsaika taga on näha paavsti autot
-
- Postitusi: 592
- Liitunud: 30. 12. 2005 21:51
- Asukoht: tallinn, nõmme , kiwa
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Kiire guugel näitab, et tegu on paavsti visiidiga Poolasse 1983. Ilmselt tšaika on kohapeal valmis keevitatud tank. 83 ei olnud enam tegu eriti uue autoga, tähtsamad poisid sõitsid juba värskemate autodega. Kohalikud organid võisid vabalt mõne limusiini endale sobivamaks ümber ehitada.
- Maisto
- Postitusi: 162
- Liitunud: 7. 08. 2014 0:53
- Elukoht: Tallinn
Re: GAZ 13 baasil vähelevinud autod
Mingi selline aretis hakkas ka silma.
Jälgi meid instagrammis: eesti_90ndad