Diatlenko artikleid numbriliste mudelite ajaloost
Postitatud: 1. 04. 2006 19:22
Tõlkisin vahelduseks artikleid kunagise kuulsa kollektsionääri Vadim Diatlenko pisut vananenud, aga siiski huvitavalt kodulehelt.
http://members.tripod.com/~diatlenko/
Mida tähendab termin “numbriline mudel”?
Kui kollektsionäär esitab sellise küsimuse, siis tähendab, et ta on juba piisavalt edasijõudnu... Kui ta kogub just numbrilisi mudeleid – siis võib öelda, et ta on tõsine kollektsionäär. Aga kui ta kollektsioonis on kõik 39 numbrilist mudelit, siis on see omas kategoorias juba suur saavutus.
Asi selles, et kuni 1985nda aastani mudelite väljatöötamise ajal, omistati neile kataloogi number, mis oli koos nimetuse, hinna ja tootmisriigi kirjadega reljeefselt kujutatud mudeli põhjal. Kusjuures ühte automarki võis eri värvilahenduste korral omada erinevaid numbreid. Selline praktika oli täiesti korrektne ja vastas selleaegsetele maailmastandartitele.
Võib öelda, et põhiliseks põhjuseks numbriliste mudelite kogumiseks on nende “numismaatiline” väärtus, lisaks täiendavate detailide olemasolu, samuti kokkupanemise ja värvi kvaliteet. Alates 1975ndast kuni 1990-91e aastani oli suhtumine mudelite tootmisesse täiesti tõsine – just nagu kallisse ja stiilsesse esemesse. Kvaliteeti kontrolliti riiklikul tasemel. (näiteks ZIL 117 kinnitati Keskkomitee taseme, ja tehti ka tähtsad märkused valesti avaneva kapoti ja vigaste tulede kohta, mis koheselt parandati). Erastamise saabumisel, väikse tasuvuse ja kõrge omahinna tõttu kallite mudelite kokkupanemisel (nagu Niva, Volga, Russo-balt) tuli kasutada odavamat värvi, vähendada detailide arvu, lihtsustada valamistehnoloogiaid... Tagajärg puudutas ka teiste mudelite tootmist. Tulemusena näeme me praegust poodides hallikas-siniseid monstrumeid hallika plastiga nikli asemel.
Aga ärme oleme kurvad. Et saada täielik ülevaade numbrilistest mudelitest, piisab vaadates all toodud nimekirja:
A1 Moskvitš 408
A2 Moskvitš 412
A3 Moskvitš 426
A4 Moskvitš 427
A5 Moskvitš 433
A6 Moskvitš 434
A7 Moskvitš 403
A8 Moskvitš 412 GAI-miilits
A9 VAZ 2101
A10 (10A) Moskvitš 412 IZ
A11 VAZ 2102
A12 IZ 1500 Kombi
A13 GAZ 24-02 Volga
A14 GAZ 24 Volga
A15 GAZ 13 Tšaika
A16 ZAZ 968 Zaporozets
A17 VAZ 2101 GAI-miilits
A18 RAF 2203
A19 Moskvitš Pikap
A20 VAZ 2121 Niva
A21 RAF 2907 XXII Olümpiamängud Moskvas 1980
A22 Russo-balt C24/40 torpeedo
A23 GAZ 24-02 Volga Aeroflot
A24 GAZ 24-02 Volga kiirabi
A25 RAF 2203 GAI-miilits
A26 RAF M 22031 kiirabi (eksitus algses numbris, hiljem uus põhi A 27)
A26 GAZ 24 Volga GAI-miilits
A27 RAF 22031 kiirabi
A28 (number reserveeriti Moskvitš 2141 jaoks, aga tootma hakati mudelit juba ilma numbrita)
A29 (number reserveeriti Moskvitš 401 jaoks, aga tootma seda mudelit ei hakatud)
A30 (number reserveeriti GAZ A jaoks, aga tootma hakati mudelit juba ilma numbrita)
A31 ZIL 117
A32 Russo-balt C24/40 limusiin
A33 (see number reserveeriti GAZ 13 Tšaika elektrifitseeritud variandi jaoks (dioodidest valgustitega), aga kui tootma hakati, siis mudel komplekteeriti tavalise Tšaika põhjaga A15)
A34 UAZ 469
A35 Russo-balt C24/30 landole
A36 Russo-balt C24/30 duubel-faeton
A37 Russo-balt CC24/40 limusiin-berlin
A38 GAZ 3102 Volga
A39 VAZ 2105
A40 VAZ 2107
A41 UAZ 452V
A42 ZIL 115
A43 (number reserveeriti VAZ 2108 jaoks, aga tootma hakati mudelit juba ilma numbrita)
http://members.tripod.com/~diatlenko/
Mida tähendab termin “numbriline mudel”?
Kui kollektsionäär esitab sellise küsimuse, siis tähendab, et ta on juba piisavalt edasijõudnu... Kui ta kogub just numbrilisi mudeleid – siis võib öelda, et ta on tõsine kollektsionäär. Aga kui ta kollektsioonis on kõik 39 numbrilist mudelit, siis on see omas kategoorias juba suur saavutus.
Asi selles, et kuni 1985nda aastani mudelite väljatöötamise ajal, omistati neile kataloogi number, mis oli koos nimetuse, hinna ja tootmisriigi kirjadega reljeefselt kujutatud mudeli põhjal. Kusjuures ühte automarki võis eri värvilahenduste korral omada erinevaid numbreid. Selline praktika oli täiesti korrektne ja vastas selleaegsetele maailmastandartitele.
Võib öelda, et põhiliseks põhjuseks numbriliste mudelite kogumiseks on nende “numismaatiline” väärtus, lisaks täiendavate detailide olemasolu, samuti kokkupanemise ja värvi kvaliteet. Alates 1975ndast kuni 1990-91e aastani oli suhtumine mudelite tootmisesse täiesti tõsine – just nagu kallisse ja stiilsesse esemesse. Kvaliteeti kontrolliti riiklikul tasemel. (näiteks ZIL 117 kinnitati Keskkomitee taseme, ja tehti ka tähtsad märkused valesti avaneva kapoti ja vigaste tulede kohta, mis koheselt parandati). Erastamise saabumisel, väikse tasuvuse ja kõrge omahinna tõttu kallite mudelite kokkupanemisel (nagu Niva, Volga, Russo-balt) tuli kasutada odavamat värvi, vähendada detailide arvu, lihtsustada valamistehnoloogiaid... Tagajärg puudutas ka teiste mudelite tootmist. Tulemusena näeme me praegust poodides hallikas-siniseid monstrumeid hallika plastiga nikli asemel.
Aga ärme oleme kurvad. Et saada täielik ülevaade numbrilistest mudelitest, piisab vaadates all toodud nimekirja:
A1 Moskvitš 408
A2 Moskvitš 412
A3 Moskvitš 426
A4 Moskvitš 427
A5 Moskvitš 433
A6 Moskvitš 434
A7 Moskvitš 403
A8 Moskvitš 412 GAI-miilits
A9 VAZ 2101
A10 (10A) Moskvitš 412 IZ
A11 VAZ 2102
A12 IZ 1500 Kombi
A13 GAZ 24-02 Volga
A14 GAZ 24 Volga
A15 GAZ 13 Tšaika
A16 ZAZ 968 Zaporozets
A17 VAZ 2101 GAI-miilits
A18 RAF 2203
A19 Moskvitš Pikap
A20 VAZ 2121 Niva
A21 RAF 2907 XXII Olümpiamängud Moskvas 1980
A22 Russo-balt C24/40 torpeedo
A23 GAZ 24-02 Volga Aeroflot
A24 GAZ 24-02 Volga kiirabi
A25 RAF 2203 GAI-miilits
A26 RAF M 22031 kiirabi (eksitus algses numbris, hiljem uus põhi A 27)
A26 GAZ 24 Volga GAI-miilits
A27 RAF 22031 kiirabi
A28 (number reserveeriti Moskvitš 2141 jaoks, aga tootma hakati mudelit juba ilma numbrita)
A29 (number reserveeriti Moskvitš 401 jaoks, aga tootma seda mudelit ei hakatud)
A30 (number reserveeriti GAZ A jaoks, aga tootma hakati mudelit juba ilma numbrita)
A31 ZIL 117
A32 Russo-balt C24/40 limusiin
A33 (see number reserveeriti GAZ 13 Tšaika elektrifitseeritud variandi jaoks (dioodidest valgustitega), aga kui tootma hakati, siis mudel komplekteeriti tavalise Tšaika põhjaga A15)
A34 UAZ 469
A35 Russo-balt C24/30 landole
A36 Russo-balt C24/30 duubel-faeton
A37 Russo-balt CC24/40 limusiin-berlin
A38 GAZ 3102 Volga
A39 VAZ 2105
A40 VAZ 2107
A41 UAZ 452V
A42 ZIL 115
A43 (number reserveeriti VAZ 2108 jaoks, aga tootma hakati mudelit juba ilma numbrita)